2015. február 23., hétfő

Digitális tananyagelemek az interneten


Téma ismertetése:

Alapvetően a feladat témájául Petőfi Sándor költészetét választottam, ezen belül konkrétan a szerelmi költészet és a családi líra témáját. Számos anyagot találtam ezzel kapcsolatban: oldalakat, amiket tanárként kiindulópontként használhatok egy óra megtervezéséhez, illetve olyan digitális anyagokat is, amelyeket bevihetek a tanórára és bemutathatom a diákoknak. 


Képek:


Az első kép a Szeptember végén c. vers kézirata, amit több céllal is fel lehet használni. Egyrészt, mivel a vers az egyik legfontosabb szerelmes verse a költőnek, a kivetített verset közösen elemezhetjük az órán a diákokkal. A gépelt változat mellé a kéziratot is be lehet szúrni, hiszen ez közelebb viszi a költő személyét és magát a verset is a diákokhoz. A kézírásból próbálhatunk következtetni Petőfi személyiségére, (romantikus) érzelmeire a vers írása közben. 







Forrás: Wikipédia
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/hu/thumb/3/37/Szeptember_v%C3%A9g%C3%A9n_k%C3%A9zirata.jpg/461px-Szeptember_v%C3%A9g%C3%A9n_k%C3%A9zirata.jpg




A következő kép Székely Bertalan: Szeptember végén c. képe. Egyrészt az intertextualitás fogalmához nagyon jó példa lehet, másrészt kicsit a képzőművészetet is bevihetjük vele az irodalomórára.  Elemezhetjük a verset akár a kép alapján is, közösen vagy egyénileg. Például: Ugyanazokat az érzéseket kelti-e a diákokban a vers, mint amit Székely Bertalan képe ábrázol, vagy máshogy értelmezték a szöveget? Ad-e többletet a vershez a kép, vagy ellenkezőleg, elvesz belőle? A vers melyik mozzanatához köthető leginkább a képen ábrázolt jelenet? Természetesen még rengeteg kérdést feltehetünk a kép és a vers kapcsolatát illetően. Azt is el tudom képzelni, hogy házi feladatként fogalmazást írnak a gyerekek a képről. 

Forrás: Sulinet

http://cms.sulinet.hu/get/d/e1030001-6b00-1700-4740-61727661746f/1/9/b/Large/10_300_1_k_12_3_0_0.jpg 


Videó:

Ezzel a videóval továbbra is a szerelmi költészet témáját vinném tovább, kiegészítve a családi lírával. A diákokkal közösen megnéznénk az órán, hiszen nem túl hosszú, de annál izgalmasabb. A videó, Szendrey Júlia igaz története igazán hasznos – vannak benne referenciák Petőfi költészetére, illetve idézetek is, de eleinte inkább Júlia megítélésére vonatkozik, így érdekességként vinném be. Úgy gondolom, közelebb vinné a diákokhoz a szerelmi költészet témáját, életszerűvé tenné azzal, hogy nem csak a költészet jellemzőit kell megtanulni, hanem kapnának egy romantikus történetet is, ami ráadásul egyszerűbbé tenné a tények megjegyzését. 

Kép a videóból

Forrás: zanza.tv

http://zanza.tv/irodalom/romantika/szerelem-es-csalad-petofi-sandor-kolteszeteben 

(sajnos a videót nem lehet beszúrni) 


Egyéb:

1. Óraterv:

Ugyan az óraterv, amit találtam nyelvtan órára készült, mivel úgysem használnám fel az egészet, úgy gondoltam, kiindulópontnak megfelelhet. Petőfi: Füstbe ment terv c. versére épül, számos feladatot és gyakorlatot felsorol, amiből tanárként lehet ötletet meríteni. Maga a vers a családi líra csoportjába tartozik, így tematikusan is megfelel. 
Óraterv képe



2. "Összeköltők"

Az Összeköltők elnevezésű program valójában egy kreatív használati útmutató a Microsoft programcsomaghoz, de szerintem tanórán is használható. Az oldal humorosan bemutatja, hogy használta volna az Office programjait Arany János és Petőfi Sándor, ha levelezésük áttevődött volna a virtuális térre. Amellett, hogy számos életrajzi és költészetre vonatkozó információt is tartalmaz a program, arra is jó, hogy a diákok IKT-s műveltségét fejlesszük vele. 

Így néz ki a program


Forrás: http://www.microsoft.com/hun/osszekoltok/ 


Reflexió:

Valójában úgy érzem, hogy a digitális anyaggyűjtés nem fog problémát okozni a jövőben, hiszen egyébként is hozzá vagyok szokva már arra, hogy a magántanítványaimnak feladatokat, ötleteket, segédanyagokat keressek az interneten, illetve saját magam számára is gyakran keresek ilyen anyagokat. Az egyetlen probléma, hogy ez egy nagyon időigényes folyamat, legalábbis akkor, ha konkrét témában keresünk, hiszen előfordulhat hogy van olyan tananyag, amihez kevés forrást találni. Persze, ha vannak jól bejáratott oldalak, ahol általában kiigazodik az ember és a választék is bőséges, akkor sok időt meg lehet spórolni. Annyiban volt nehéz számomra ez a feladat, hogy általában inkább angol anyagokat keresek angol nyelven, ami talán el is kényeztetett kicsit, hiszen angolul hatalmas mennyiség áll rendelkezésre, magyarul viszont  sokkal korlátozottabbak a lehetőségek. Mivel azonban magyar az egyik szakom, ezt a problémát is ki kell küszöbölnöm. Sajnos arra nincs idő, hogy mindig saját magamnak gyártsak új digitális anyagokat, így sokszor szükség lehet ehhez hasonló kutatómunkára. 




0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése